Friday, August 24, 2012

306#Ai no Kotoba ~ [For Girls] I'm Ugly :'(


I am an ugly girl and no one will love me.

Pernah tak rasa macam ni? Don't lie to me. I know that every girl will have this thought tak kiralah masa mana sekalipun. Me too, always have this thought about myself and biasanya benda negatif macam ni boleh membuatkan kita rendah diri dengan orang lain. Especially when we're surrounded by a group of beautiful, charming and intelligent girls. Kadang-kadang keyakinan diri kita tu boleh jatuh sampai paras negatif yang teramat. That's how your mind can affects you. Kan?


Tapi, bila kita dah rasa yakin dengan diri kita, penampilan kita, the way we act, automatically kita akan rasa 'I'm the best!'. Masa macam ni memang membantu kita. Tambah-tambah kalau kita kena berucap di khalayak ramai ala ahli Debat Piala diRaja. Masa macam ni kita dah tak peduli dengan apa yang akan jadi, asalkan kita yakin dengan diri kita, itu sudah cukup. Again, this is how our mind can affects us.

Every girl has her own beauty. Tak kisahlah cantik yang berkait dengan apa sekalipun. Ada yang cantik pada wajah, ada yang cantik pada penampilan, ada yang cantik pada tingkah laku. That's why I say that every girl is beautiful. Cuma bergantung pada setiap orang aje nak judge macam mana. But, the truth is, even the girl is beautiful like a Miss Universe sekalipun tapi perangai dia teruk, tak hormat orang, suka mencarut, her beauty will disappear, fade away. Tak ada siapa yang suka someone yang berperangai teruk tak kiralah male or female. Believe me. No one. Especially the elders. 


Bercakap pasal cantik, ada seorang student perempuan kat kolej Hana yang amat cantik. Serba serbi cantik. Cantik pada wajah, cantik pada tingkah laku dan cantik pada agamanya dan dia pun pandai. Dia tersangatlah alim. Even we, the girls suka tengok dia apatah lagi the boys. Tudung labuh, baju besar. Kalau dia bercakap, lembut yang teramat. Dia amat menjaga penampilan dan tingkah lakunya. Tambah-tambah di hadapan lelaki yang bukan mahramnya. Sometimes, this thought will cross my mind ' Bilalah aku nak jadi macam dia?'. Yes. Students kat sana memang akan tahu siapa gadis ni kalau ada yang terbaca blog ni :P. 

Beauty lies in the eyes of the beholder. Sebab tu orang kata cantik ni subjektif. Ada yang kata mata sepet tu cantik, ada yang kata mata bundar tu cantik, ada yang kata muka bulat ni cantik, ada yang kata muka bujur ni cantik. See? That's why the quote says 'beauty lies in the eyes of the beholder'. Tak semua kata yang muka bujur sirih, kurus, mata bundar tu cantik. Tak semua kata yang muka bulat, mata sepet, chubby tu comel. Semuanya bergantung pada persepsi setiap orang. 

So, please, please and please. Jangan rasa diri kita ni tak cantik, hodoh. Allah dah cipta semua manusia dengan sempurna. There are reasons behind all these. Manusia merupakan sebaik-baik ciptaan-Nya. Sebagai tanda terima kasih, sentiasalah ingat kepada-Nya. Termasuk juga kerjakan apa yang Dia suruh dan tinggalkan apa yang Dia larang. 

Wassalam.

6 comments:

  1. girl, seharusnya membaca benda ni.hehe wanita ada sifat seperti dinyatakan tapi hanya bermain dikepalanya sendiri,orang lain tidak mengetahui, (private stuff).

    #gua silap masuk room, tapi alang masuk kan, bagi coretan sikit.hehhe

    ~~~~~~~~~jari berhantu~~~~~~~~~

    ReplyDelete
  2. dik...akak penah alami benda camni..mmg keyakinan akak down time tu..yele akak selalu rasa diri akak paling buruk lerrr hehe..orang lain berpakwe makwe..akak takde hahaha..lepas lelama bila dah kawin..fikir balik cam bodoh lak tak menghargai diri kita hehe...so jangan jadi camtuu....

    ReplyDelete
  3. sometimes .. huhu ... but , lame2 gucy ad perasaan iri hati jugak . normallah . manusia kan ... mseng ad kekurangan ... Iman . ye , kuatkan iman :)

    ReplyDelete
  4. everyone's idea of beauty is different..each person sees beauty in different ways..mungkin dia cantek pada pndangan seseorang tapi tidak pada org lain..and i think that all kinds of women are beautiful :)

    ReplyDelete
  5. Betul dik..bila cantik self confidence tu tinggikan?
    Tapi saya bese2 je.

    ReplyDelete
  6. Salam. I'm always think about that. Almost everyday. Tak tahu nak kikis camne lagi. Lagi2 time masok sekolah menengah. Keyakinan tu memang sangat rendah. Tapi sekarang keyakinan tu dah ada dengan sendirinya. Alhamdulillah :)

    ReplyDelete

Finished reading my entry? Why not you drop a comment or two? ;)

Broaden News