Sunday, August 26, 2012

307#Ai no Kotoba ~ Narrow-Minded



Pernah dengar atau nampak ayat yang sewaktu dengan ayat kat bawah ni? Tak kisahlah daripada mulut orang ke, Muka Buku ke, Burung Pencicit ke. Cuba baca.

" Lembaplah driver depan kereta aku bawak kereta. Dahlah perempuan!" - Lelaki A

"Bengang betul aku naik bas dengan budak kelas B ni. Semuanya duduk dengan makwe pakwe masing-masing. Buat dosa je. Panas aku." - Lelaki B

"Lelaki memang! Tak boleh dipercayai! Penipu!" - Perempuan A

" Pengotorlah lelaki ni." - Perempuan B

Sentap tak kalau korang dengar or baca ayat-ayat macam tu? The statements are being too general, macam semua orang sama, am I right? Kalau kita termasuk sekali dalam statements tu pun, kita akan rasa terbakar, panas kan? Macam first statement tu, ayat tu macam ditujukan kepada semua perempuan. Sebenarnya nak ditujukan kepada perempuan yang drive depan kereta Lelaki A je, malangnya ayat yang dikeluarkan tu agak tak kena. 

Sama juga dengan statements lain. Bukan semua pelajar kelas B couple, suka dating dengan makwe pakwe masing-masing, bukan semua lelaki penipu, bukan semua lelaki pengotor. Cuba jangan generalise-kan sangat some ideas tu. Sometimes, generalisation of ideas, which are too common, can lead to misunderstanding. Don't be such a narrow-minded person. Please.

Macam mana if people do label us the same way we did to them before? Tak ke rasa bengang jugak? Lepas tu mulalah jadi bijak sangat dengan saling menyalahkan dua-dua pihak. Both parties are guilty. Sebab tu orang tua-tua dah buat peribahasa siap-siap untuk kita gunakan sebagai peringatan. " Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya". Tak tahulah betul atau tak peribahasa tu, but it sounds like that. Adalah iras-iras sikit tu. Tapi dah jelas yang peribahasa tu dibuat sebagai peringatan. Reminder for us, so we don't pot-pet-babbling suka hati kita je.

Let's us together try to improve the way we speak. Think before you speak. Fikir dahulu, relevan atau tidak, polite atau tidak apa yang kita nak katakan. Mungkin akan ada pihak yang terasa. Sometimes kita tak perasan apa yang kita cakap tu buatkan someone terasa. Everybody makes mistakes. Tapi kita boleh ubah kesilapan kita dengan tidak melakukannya buat kali kedua dan seterusnya.

nota kaki : I type this entry sooooo randomly. Sila betulkan kalau ada kesilapan. Dialu-alukan beri pendapat juga. Peace! 

2 comments:

  1. Salam Hana-chan~..

    sori lame xjenguk sni..
    btul3.. statements tue sumer mmg too general.. tp that's what ppl always say, huhu~...

    ssh kn nk ckp elok2.. tp kne la try..hehe..

    btw, slamat ari raye dear..
    maafkn akak kalo ade salah silap ye..

    ReplyDelete
  2. betul3... tak semestinya apa yang kita andaikan betul...

    ReplyDelete

Finished reading my entry? Why not you drop a comment or two? ;)

Broaden News