Friday, August 30, 2013

555#Ai no Kotoba ~ [Anime Review] Wolf Children, Ame and Yuki


Wolf Children, Ame and Yuki a.k.a. Ookami Kodomo no Ame to Yuki ni bukan anime biasa yang ada banyak episod. Wolf Children ni Japanese animated film tahun 2012. Berdurasi hampir 2 jam.


Hana merupakan pelajar universiti yang jatuh cinta dengan seorang lelaki yang selalu masuk dalam kuliahnya secara illegal. They started dating tapi rupa-rupanya lelaki tu ada rahsia yang tersendiri. Lelaki tu half human-half wolf, descendant daripada Japanese wolves yang berdarah manusia. Dalam filem ni tak pernah langsung nama lelaki ni di-reveal, commonly known as The Wolfman only. Mereka berdua berkahwin dan ada dua orang anak; Yuki seorang perempuan dan Ame seorang lelaki. Beza setahun aje umur mereka.


Malangnya masa Ame baru lahir, The Wolfman mati masa pergi memburu sejenis burung atas instinct seekor serigala yang nak beri anaknya yang baru lahir makan. Oh ya, jangan risau. Mostly The Wolfman ni act as a human aje :p Cuma kadang-kadang dia transformed jadi serigala. Masa tengok The Wolfman tu mati, memang rasa heartbreaking. Hana boleh tengok aje masa bangkai serigala The Wolfman tu dibawa pergi oleh pegawai keselamatan. 


Cerita sebenar bermula lepas The Wolfman tu mati, pasal kesusahan Hana nak besarkan anak-anak dia yang half human-half wolf tu. The landlady dekat apartmen yang mereka tinggal beri amaran nak halau mereka sekeluarga sebab jiran-jiran merungut dengar bunyi tangisan binatang dan child-protection officers pula asyik datang ke rumah mereka sebab anak-anak Hana tak pernah dapat suntikan sejak mereka lahir. Hana ambil keputusan untuk bawa Yuki dan Ame berpindah ke kawasan kampung yang dekat dengan pergunungan.


Masa mereka mula-mula pindah ni part yang Hana paling suka :) Tengok macam mana mereka cuba nak survive kat sana dengan savings yang sedikit, bercucuk tanam, nak baiki rumah yang baru mereka beli dll. 

Kisah mereka ni ambil masa dalam 13 tahun; daripada mula-mula Hana kenal dengan The Wolfman sampailah Yuki dan Ame mula jumpa haluan mereka sendiri. Sama ada nak terus hidup sebagai manusia atau hidup sebagai serigala.

Hana suka sangat dengan filem ni :) Pasal family bonding khususnya. Filem ni juga banyak terima kritikan positif dan ditayangkan di hampir 34 buah negara di seluruh dunia. Box office juga tau filem ni :)

Kalau susah nak jumpa site untuk filem ni, boleh tengok kat SINI :)

Till then.
Wassalam.


3 comments:

  1. wah,macam best,ada versi manusia punya tak? http://yayaomeyy.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Wow....mmg peminat setia anime ni. Bagus betul penceritaan mengenai topik ni. Wan mmg tak ada idea lngsung nak komen. Hehehe...apapun, terbaik.

    ReplyDelete
  3. wah! msti sedih part lelaki tu xde..pastu kena besarkan ank sorang2... huk3... >.<

    ReplyDelete

Finished reading my entry? Why not you drop a comment or two? ;)

Broaden News