Friday, March 18, 2016

691#Love Note ~ Mencari Rumah Sewa di Hidup.my


Golongan yang masih belajar, baru aje bekerja atau bina rumah tangga, kebanyakannya memang selalu pening kepala fikir nak cari rumah sewa, kan? Bila dapat yang murah, jauh dari tempat belajar/kerja. Dapat yang dekat dengan tempat belajar/kerja pula, sewa pula yang mahal. Masa Hana dan housemates nak cari rumah sewa dulu pun pening kepala. Alhamdulillah jumpa rumah yang selesa, sewa murah dan dekat dengan kampus.

Nak memudahkan pencari rumah sewa dan juga tuan rumah sewa, sekarang ni ada satu website yang khusus untuk mencari atau mengiklankan rumah sewa. Biasanya kita akan cari di Facebook atau pun kat Mudah.my, atau daripada mulut mulut orang tapi website ni akan lebih memudahkan pencarian kita.


Hidup.my masih lagi baru tapi insya-Allah boleh memudahkan urusan sesiapa yang nak mencari rumah sewa. Bukan itu aje, bakal penyewa pun boleh cari mana-mana bakal housemates untuk tinggal bersama-sama dalam rumah sewa tu. The price range is from RM0 to RM2000. Hidup.my ni boleh dikatakan dapat membantu golongan low or middle income mencari tempat tinggal apatah lagi zaman sekarang ni memang susah nak cari rumah sewa yang murah. 

Hidup.my interface is mobile-friendly. Hana dah cuba buka guna phone, memang mudah nak guna, tak leceh langsung. Bonus points sebab Hidup.my masih tiada aplikasi yang boleh di-download. Korang boleh buka nak cari rumah sewa sama ada guna laptop atau phone. 


Zaman ekonomi tengah gawat ni, antara langkah yang bijak untuk urus kewangan dengan baik adalah dengan mencari rumah sewa yang murah dan berpatutan harganya. Ini tidak, kalaulah gaji RM1.5k, sewa rumah pula RM1k macam manalah nak hidup dengan baki duit gaji tu? Setidak-tidaknya, bila dapat cari rumah sewa dengan price range yang berpatutan, bolehlah buat jimat duit tu.

Till then.
Wassalam.

Note: I'm gonna review the books I've read later. Thank you!


7 comments:

  1. Thanks you for sharing, mudahkan kalau dah ada website seperti ini. ;)

    ReplyDelete
  2. ada nampak jugak ni..tapi belum cuba sebab takde nak cari rumah sewa lagi :P

    ReplyDelete
  3. bagus jugak inisiatif yang macam ni... senang sikit nk cr rumah sewa..

    ReplyDelete
  4. wahhh.. page baru ea.. mudah.my yg selalu org tgk kan..

    ReplyDelete
  5. Mudah skrg ni nak cari rumah.. aina pun da iklan kan rmh sewa dkt sni =)

    ReplyDelete
  6. nice sharing akak. dulu sebelum huda tau huda dapat asrama, asyik guna mudah.my je. alhamdulillah dapat asrama even bukan sorang pelajar yg suka bergiat aktif dlm aktiviti hahaha

    ReplyDelete
  7. baru sedar kewujudan website ni. good :)

    ReplyDelete

Finished reading my entry? Why not you drop a comment or two? ;)

Broaden News