Wednesday, June 26, 2013

512#Ai no Kotoba ~ Saya Gadis Makmal :P

*scheduled post*

Untuk minggu kedua technical training, kami banyak duduk dalam lab. Yang ni baru syok. Kalau anda, anda pilih duduk diam dengar lecture atau buat hands on stuff? He he :D


Untuk first time masuk lab, kami belajar pasal Laboratory Safety & Identification of Specific Rooms/Labs. Ada empat multi-purpose lab, tissue culture lab, environmental health dan lab untuk lab technicians guna aje. Lab stuffs untuk sterilisation dan apparatus pun kitorang belajar sama.

Untuk second time masuk lab, kami belajar pasal Glassware : Preparation & Usage. Banyak juga apparatus yang kami baru jumpa dan tahu fungsinya. 

Tapi, lab ketiga yang best! Kami belajar pasal Basic Medical Techniques. Mula-mula Kak Faridah (salah seorang lab specialist) ajar kami aseptic technique. Aseptic technique ni salah satu sterilisation method.

Ada dua konsep dalam aseptic technique. Satu, physical; kedua, chemical. Untuk physical, ada heat, filter and radiation techniques. Untuk chemical, guna liquid and mostly alcohol. Kebanyakan universiti guna heat and filter techniques berbanding radiation untuk physical concept. Radiation digunakan untuk sesetengah apparatus yang tak boleh di-sterile menggunakan heat and filter techniques.

Lepas belajar pasal aseptic technique, Encik Shazwan (lab specialist in CLS) ajar pasal pipette pula. Ingatkan ada dua, tiga jenis pipette aje, rupa-rupanya banyak lagi :/ Selain plastic and glass pipette yang biasa kita boleh jumpa dalam lab di sekolah, ada micro pipette juga. 

Banyak brand juga pipette ni :/ Mostly from German and France. Encik Shazwan kata brand from Malaysia tak ada. Kalau jumpa brand pipette yang 1 Malaysia tu, yang tulah brand from Malaysia. Errr. Ada satu jenis pipette ni, comel sangat bentuk dia! Warna putih pink. Yang tu guna eletrik. PipetBoy rasanya brand/nama pipette tu.

Pipette ni sejenis lab apparatus yang digunakan untuk transport a measured volume of liquid :)



Yang ni tips untuk micro pipette. Pasang dekat hujung micro pipette.


Muka konon-konon excited sebab first time cuba guna micro pipette :P



Lepas belajar pasal micro pipette, kami belajar pasal serial dilution pula. Kenal dengan satu lagi makhluk makmal bernama spectrophotometer.

Tapi Hana paling tak sabar nak belajar amik darah. Harap-harap masuk modul untuk technical training ni. Kalau tak kena tunggu masuk degree lah :/

Till then.
Wassalam.

9 comments:

  1. lama dah tak masuk lab... eversince tinggal sekolah menengah...he he he...

    ReplyDelete
  2. masa akak study dulu, akak paling tak suka masuk lab.. hihi.. rimas sebab bau macam2 jenis chemical..

    ReplyDelete
  3. amboiii...sukanya diaaa! ;) lebih prefer buat kerja...dari dengar lecturer b'ceramah....kdg2 tak masuk otak...hehe ;)

    ReplyDelete
  4. rindu pulak nak masuk lab buat pipetting tgk entri hana ni.. hehe..

    ReplyDelete
  5. tak pernah pun bermain main dengan perlatan gitu seumur hidup akak dik oi.

    kalau la dapat main petik petik pas tu cucuk orang. mau ngeletore lutut akak ni.

    BTW Follow u

    ReplyDelete
  6. 1 pun akak tak faham...
    Huhuhuhuhuh....
    masuk lab time sekolah je la akak ni... =D

    ReplyDelete
  7. hana, syaza suka tngok baju kurung pink bunga2 yg hana pakai tue sebab bila hana pakai nampak comel sngat.

    ReplyDelete
  8. Wahh dah mcm doktor nj cucok pesakit je pic hana pegang mnde alah tu haha

    ReplyDelete
  9. wow sukanya awak masuk lab. baguslah. saya suka dengar lecture lagi. huhuhuhuhuhu....

    ReplyDelete

Finished reading my entry? Why not you drop a comment or two? ;)

Broaden News