Tuesday, May 21, 2013

461#Ai no Kotoba ~ [Anime Review] Un-Go


Baru aje habis tengok anime Un-Go berjumlah 11 episod :) Apa yang boleh Hana katakan pasal anime ni, unexpected! Awesome plot you've got here!


Un-Go ni mengisahkan seorang detektif bernama Yuuki Shinjuurou also known as The Defeated Detective and his partner, Inga. Actually, Inga boleh dikatakan boss kepada Shinjuurou sebenarnya. Time setting di Jepun pada masa hadapan selepas peperangan berlaku. Keadaan masih lagi huru hara walaupun peperangan sudah lama berlalu.


Before the actual story has started, Shinjuurou diselamatkan oleh Inga daripada kematian. Anime ni ada elemen misteri, supernatural dan science fantasy. Antara watak lain dalam anime ni merupakan Chairman of JJ System, Kaishou Rinroku; anak Kaishou Rinroku, Kaishou Rie; a public prosecutor, Koyama Izumi dan polis yang berjawatan tinggi Hayami Seigen.


Shinjuurou nampak seperti detektif yang biasa, tapi dengan bantuan Inga dia dapat cari kebenaran kes-kes yang disiasatnya. Actually Inga is an eating-souls monster. Untuk elakkan Inga membunuh orang untuk makan roh mereka, Shinjuurou telah buat perjanjian dengan Inga. Inga still can eats the soul tapi tidak akan melibatkan pembunuhan lagi. Caranya, Inga akan bertanya satu soalan kepada manusia yang disyaki dalam kes yang disiasat Shinjuurou dan dia akan makan roh mereka yang bersalah. Agak complicated nak terangkan sebenarnya (-__-)

Inga ada dua bentuk; satu dalam bentuk seorang kanak-kanak lelaki dan satu lagi dalam bentuk seorang wanita dewasa. Masa Inga mulakan sesi soalan itu, Inga akan berubah kepada bentuk wanita dewasa.


Dalam progress anime ni, Shinjuurou dan Inga ada seorang partner lagi dan still bukan manusia (-__-) Partner baru mereka tu Sasa Kazamori yang mereka jumpa dalam episod 3. Kazamori ni sebenarnya Real Artificial Intelligence also known as RAI yang boleh wujud dalam various compatible systems, senang kata macam robotlah. Biasanya Kazamori akan berada dalam bentuk seorang kanak-kanak perempuan atau pun satu patung panda comel yang kecil.

Apa pun, anime ni sesuai untuk otaku yang gemarkan supernatural and mystery kind of elements :) Last episode pun unexpected siapa the real culprit. Tak sangka langsung. Memang worth watching!


Till then.
Wassalam.

9 comments:

  1. Akak minat ehh cerita2 anime.. Pasal detektif.. mmg best lah :)

    ReplyDelete
  2. @Nurrul akak memang minat anime :)) hehe.. tak kisah genre apa pun asalkan best ^^

    ReplyDelete
  3. wah..bila bc entry ini,..terasa minat sungguh hana kalau anime kan...

    ReplyDelete
  4. akak tak ikut sangat anime ni.. hehe..

    ReplyDelete
  5. kalau FD nak layan anime kat tv, tak suka tengok bhasa english atau melayu. better bahasa original diorang punya and ada subtitle :D

    ReplyDelete
  6. @Dianaa betul3 ^^ yang tu best.. dengar diorang speaking Japanese dan ada English subtitles :)

    ReplyDelete
  7. waaaa. .bestnye. .nk tgk gak >.<". .

    ReplyDelete
  8. I suggest you to watch Hell Girl, Fairy Tail(I love this), One Piece(damn famous), School rumble(old-school xD, Bleach(Ah,very famous) The Breaker, beelzebub and ooran high school. hoho

    Much love from the Pluto, http://alienfromthepluto.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. @Alien Ohsem I had watched Hell Girl and Ouran.. but Fairy Tail, One Piece, School Rumble and Bleach aren't my liking.. hehe..

    ReplyDelete

Finished reading my entry? Why not you drop a comment or two? ;)

Broaden News